Matlamat Halatuju:
Meneruskan perjuangan asal
USNO(Baru) yang diasaskan oleh para pejuang yang terdahulu yang berpegang kepada prinsip bahawa Negeri Sabah kekal
diperintah oleh orang tempatan Sabah. Berdikari menjadikan Sabah, Negeri yang termaju dan masyur di Malaysia.
Kebajikan Rakyat Termiskin, Miskin dan Sederhana:
. Kami merancang untuk
menyediakan 'Subsidi Bantuan Permulaan' RM untuk menubuhkan Koperasi. RM100.00/ Share
untuk 1keluarga yang sudah berkahwin.
. Kebanyakan pembangunan dan perniagaan perusahaan yang kita rancang
disetiap kawasan itu akan dikendalikan oleh pihak Koperasi. . Keuntungannya kelak bolehlah diagih2kan
kepada ahli2nya. Dan kemudahaan pembangunan itu juga akan dinikmati bersama
oleh kumpulan sasar.
. Kita juga telah mengenal pasti ‘punca
pendapatan’ dan ‘tempat’ yang boleh mereka ini bertukar barangan dagangan yang
boleh mendatangkan hasil
. Bagi sesetengah kawasan konsepnya sama; apa
yang perlu dilakukan hanya pastikan punca dan tempat atau setesen yang orang
ramai sering kunjungi dan kepadatan kekeluargaan masyarakat.
. Kumpulan 'Nelayan Kecil' juga akan diserapkan dengan pendekatan yang sama 'Subsidi Bantuan Permulaan' RM dan pembelaan kepada kumpulan sasar ini akan mendapat
perhatian khusus sebab kita pun sebahagian daripada keluarga Petani dan Nelayan.
. Kenaikan 'Naik Taraf Nelayan' kepada ‘Perahu
Besar Nelayan Berkumpulan Minima’ dengan 'SUBSIDI BANTUAN NAIK TARAF' juga menjadi
keutamaan kerana harga ikan kini amat tinggi yang membebankan rakyat jelata.
Mengembalikan BUDAYA Mesyarakat BERBUDAYA:
. Banyak yang perlu diperkatakan dalam bidang
ini dan kami amat berminat untuk mencadangkan mewujudkan satu jabatan baru yang dinamakan
‘Jabatan Budaya Kemesyarakatan’.
Peranannya adalah untuk membentuk, memulihkan dan melaksankan budaya: Tua, Muda dan Belia yang banyak
terhakis dan berpeca bela.
. Budaya perniagaan untuk Belia harus diserap dan dibentuk semula. Dan lawatan
mesyarakat kampong scara berperingkat peringkat ke negeri Kelantan dan negeri2 yang berbudaya maju harus
diadakan. Tujuan utamanya adalah untuk menerapkan budaya sihat dan budaya berniaga dikalangan
merika.
. Mencadangkan peruntukan khas penubuhan jabatan baru dan pelaksanaanya akan diberi keutamaan dalam
bidang ini.
Pembangunan Pendidikan:
.Bidang ini amat kritikal keadaannya masakini,
dan teramat penting untuk dibincangoleh Pakar2 dalam pelaksanaan dan pendekatannya diperingkat negeri Sabah. Dalam
perkara ini kami perlu mengunakan ‘konsep’ asas untuk mencari ‘punca sebenar’
dan tindakkan yang drastik. Kami juga perlu untuk mengkaji semula dasar
pembangunan Pendidikan terhadap kemasukkan anak2 tempatan ke IPTA dan IPTS.
Dasar ini telah banyak anak2 tempatan yang
tercicir dan ibubapa miskin dan kaya mengerang kesempitan. Juga system
Metrocrasi ini perlu dikaji semula untuk di peringkat negeri Sabah Sahaja.
.Mencari jalan penyelesian; keatas, Apakah langkah2 mengatasi kelambakan
keciciran dimana kerajaan cuma melaung2kan pencapaian keputusan ‘A’ sahaja.
.Satu jabatan baru amat perlu diujudkan segera
di Sabah atas nama Jabatan Pendidikan Negeri Sabah dibawah kawal selia Negeri
Sabah. Tujuan untuk menangani dan mengikuti setiap perkembangan dasar
Pembangunan Pendidikan Negara yang banyak kita ketinggalan, sudahpun memang
kita ketinggalan 7 tahun merdika daripada di Semananjung. Kita mesti ‘demand
quota’ setiap kemasukkan pelajar2 ke peringkat Universiti dan ke pengajian diperingkat
diseberang laut.
Pembangunan Ekonomi:
Banyak perkara yang boleh
diperbuat dinegeri ini untuk menaikan ekonomi Sabah. Sebahagian daripadanya
adalah seperti berikut: -
1. Keluaran
minyak mentah perlu disemak semula dan perjanjian 5% tidak boleh diterima lagi.
2. Pembekalan
minyak petroleum, diesoline, lubricant, grease etc.perlu disemak semula.
3. Export
beras walaupun pada dasarnya tidak boleh diexport tetapi ada diexport juga.
Daripada ianya tidak halal baik dihalalkan sebagai pendapatan negeri.
4. Review
semua perjanjian perjanjian tanah termasuk semua jenis geran yang berkuat kuasa;
kerana banyak kes yang tidak inorder. Hasil daripada semua ini dijangkan
berbillion.
5. Dan
banyak lagi, itu pun yang disebut diatas, saya yakin dan percaya berdasarkan pengalaman saya bekas pegawai kerajaan negeri dan persekutuan teramat banyak salah laku diperingkat daerah juga di Ibu Pejabat bahawa boleh mencecah beratus billion boleh diperolehi.
Pegawai Kerajaan:
Penguatkuasa Kerajaan Tempatan,
Pegawai dan Majlis Daerah, Polis dan mana mana yang terlibat dalam melaksanakan
enforcement sudah tidak lagi menghiraukan batas darimana merika berasal. Seperti Polis DiRaja Malaysia nama jabatannya
tetapi tindak tanduknya menjadikan ianya jadi Polis Raja Di Malaysia. Merika
yang menjadi raja. Apa sahaja dibuatnya semua bisa boleh sebab merikalah raja.
Dalam perkara ini sekiranya
kami menang, pihak kami akan mencadang suatu perubahan yang harus dibuat untuk penambahbaikan Prestasi dan Image KePolisian yang agak tercemar. Juga menyediakan satu unit khas yang dipanggil ‘Special
Task Force’ untuk bergerak khas untuk memantau perkara ini atas keperluan
semasa.
Bahagian Penguatkuasa Kerajaan
Tempatan, dan Pegawai dan Majlis Daerah perlu disemak semula peranannya yang
tidak menampilkan keberkesanan dalam mengekang penjaja yang meragukan dan
penjaja luar seperti PTI.
Mengenai projek pembangunan,
inilah yang selalu menjadi rebutan dan juga bualan disana sini. Tanpa disedari
pembangunan ini telah menjadi senjata pemusnah dalam arus pembangunan kalau
tidak dibendung. Selalu nya pak menteri atau wakil2 rakyatlah yang menjadi
pemain dan pelakon yang hebat dalam sandiwara pembangunan ini.
Adalah perlu diperbetulkan
peraturan ini bermula dari perancangan, pemeriksaan, sokongan, pembahagian dan
perlaksanaan dan pemeriksaan pengesahaan dan pembetulan serta pembayaran dan
saluran yang betul.
Jika berlaku sesuatu luar
jangka atau penyelewangan; ini bukan sahaja kontraktor yang dipersalahkan dan
disurcaj malah pegawai dan Ketua Jabatan yang menawarkan kerja itu juga perlu
diambil tindakan dan surcaj yang sama supaya merika lebih bertanggung jawab.
Ketidak adilan dalam
perlaksanaan dan pentadbiran dan aduan masyarakat dalam jabatan atau berlaku diskeriminasi
diagensi kerajaan mahupun swasta dan juga mana2 persyarikatan dalam negeri ini akan
perlu diambil tindakan segera dan ditangani dengan seadil2nya dalam pendekatan
kesamarataan dan ini akan dikendali dan dikerjakan bersama antara jabatan dan juga oleh ‘Special Task Force’.
No comments:
Post a Comment